Viser innlegg med etiketten wok. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten wok. Vis alle innlegg

søndag 19. desember 2010

WOK MED SOYA-INGEFÆR BIFF OG GRØNNSAKER


2 porsjoner;
  • 300 g mørbrad
  • 2 ss soyaolje                                         
  • 1 dl soyasaus
  • 1 ts finrevet ingefær
  • 1/2 brokkoli i små buketter
  • 1 neve sukkererter delt i to på langs
  • 8 sjampinjong, skivet
  • 3 vårløk, grovhakket
  • 1 liten chilli, finhakket
  • 2 fedd hvitløk, finhakket
  • 1 liten gul løk, i ringer
  • 3 ss finhakket bladpersille
  • 3 ss finhakket gressløk
  • 4 ss sesamfrø
  • Eggnudler
  • 1/2 lime
  • 2 ss oystersauce
  • 3 ss sweet chilli sauce
  • 3 ss soyasaus
Skjær kjøttet i 1 cm brede strimler, og legg i en bolle. Bland sammen soya og ingefær og hell over kjøttet. La stå og marinere 1/2-time.
Ha soyaolje i en stekepanne på høy varme og stek kjøttet raskt på begge sider. Ta så ut av pannen og legg til siden på en asjett.
Legg i løken og la surre 2-3 minutter til løken er blitt blank og myk.
Tilsett vårløk, chilli og hvitløk, og la dette surre med et par minutter.
Kok brokkoli i ca 3 min, og ha over i stekepannen sammen med sukkerertene, gressløk og 2 ss sesamfrø.
Kok nudlene i vann til de er myke. Ha dem deretter i et dørslag og skyll de med kaldt vann slik at de ikke kleber, før du heller dem i stekepannen sammen med kjøttet og grønnsakene.
Tilsett oystersauce, sweet chilli sauce og soyasaus, og bland alt godt sammen.
Dryss til slutt over persillen og resten av sesamfrøene.


BON APETITT!